W sobotę, 3 maja 2025 o godzinie 17.00 zapraszamy na koncert kameralny z okazji Święta Konstytucji 3 Maja „Polską inspirowane”. Przed grudziądzką publicznością wystąpi Ewa Leszczyńska, Artystka, która wykona pieśni wielkich kompozytorów jednocześnie akompaniując sobie na fortepianie.
Koncert odbędzie się w Gmachu Głównym Muzeum w Grudziądzu, ul. Wodna 3/5, wstęp wolny.
Program koncertu z okazji Święta Konstytucji 3 Maja”
Tadeusz Joteyko – Frottola italiana – aria królowej Bony z opery Król August
Fryderyk Chopin – Śpiew z mogiły
Franz Liszt/Fryderyk Chopin – Wiosna
Fryderyk Chopin
- Gdzie lubi
- Poseł
- Czary
- Piosnka Litewska
- Smutna rzeka
- Narzeczony
- Nie ma czego trzeba
- Hulanka
Franz Liszt/ Fryderyk Chopin – Życzenie
Maria Szymanowska
- Wilija
- Świtezianka
Stanisław Moniuszko – Do Niemna
Stanisław Moniuszko – Piosnka Romussy I
Simone Pionieri/Stanisław Moniuszko – Piosnka Romussy I (prawykonanie)
Stanisław Moniuszko – Piosnka Romussy II
Simone Pionieri/Stanisław Moniuszko – Piosnka Romussy II (prawykonanie)
Stanisław Moniuszko – Piosnka Romussy III
Simone Pionieri /Stanisław Moniuszko – Piosnki Romussy III (prawykonanie)
*******************
Ewa Leszczyńska – absolwentka Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz Conservatorio di Musica „Giuseppe Verdi” w Mediolanie w klasie śpiewu prof. Margaret Hayward. Jej artystycznym mentorem przez wiele lat pozostawał prof. Jerzy Artysz. Swoje umiejętności doskonaliła także na kursach mistrzowskich, prowadzonych przez Teresę Żylis-Garę, Ewę Podleś, Teresę Berganzę, Thomasa Quasthoffa, Olgę Pasiecznik, Jerzego Marchwińskiego, Hartmuta Hölla. W latach 2007–2010 jako śpiewaczka była członkiem Laboratorio Interdisciplinare di Musica e Spettacolo (Limes) w Mediolanie, biorąc udział w wielu przedstawieniach operowych i teatralnych. W 2012 r. wraz z pianistą Tomaszem Pawłowskim zdobyła I nagrodę na Konkursie im. G. Carducci w Madesimo.
Współpracuje z wieloma zespołami muzyki barokowej, m.in. z: Royal Baroque Ensemble, Les Roses Sauvages, Arte dei Suonatori, Musica Florea, Baroque Collegium 1685, Il Falcone, Zespół Muzyki Dawnej Diletto. Koncertuje w kraju i za granicą – występowała m.in. w ramach festiwali: Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, Chopin i jego Europa w Warszawie, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, Festiwalu Oper Barokowych Dramma per Musica w Warszawie, podczas Dni Bachowskich w Krakowie, POLIN Music Festival w Warszawie, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Rzeszowskiej Jesieni Muzycznej, Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej SOLA MUSICA w Częstochowie oraz Festiwalu Banchetto Musicale w Wilnie i Venice Easter Festival w Hamburgu.
Ważne miejsce w działalności artystycznej Ewy Leszczyńskiej zajmuje kameralistyka. Współpracowała z takimi pianistami jak: Janusz Olejniczak, Katarzyna Jankowska, Tobias Koch, , Ewa Pobłocka, Aleksandra Świgut, Aleksander Dębicz, Misha Kozłowski, Miyako Arishima, Bartłomiej Wezner, Paweł Sommer, Ryszard Alzin, Paweł Popko. Sama także jako pianistka koncertuje ze śpiewakami – występowała m.in. z: Ewą Marciniec, Katarzyną Trylnik, Davide Fiorem, Łukaszem Hajduczenią i Gianlucą Buratto, z którym zdobyła nagrodę Rotary w Mediolanie. Jest również członkiem zespołu Multi Trio, z którym w 2016 odbyła tournée po Stanach Zjednoczonych, występuje także z Harmonium Duo (Hubert Giziewski & Iwo Jedynecki), Marcinem Zdunikiem, Marią Sławek, Katarzyną Budnik i Marią Ołdak z którą w 2022 roku nagrały płytę „Dobrou noc”.
Od 2017 roku regularnie koncertuje, wracając z powodzeniem do szczególnie żywej w XIX wieku tradycji wykonywania pieśni z własnym akompaniamentem. Jako pierwsza w Polsce nagrała - właśnie w podwójnej roli - pieśni Moniuszki. Płyta została wydana przez wydawnictwo Sagittaria. Jej występy w podwójnej roli zostały zarejestrowane m.in dla Programu Pierwszego Polskiego Radia , Radia Chopin, RDC, Programu Drugiego Polskiego Radia.
Artystka chętnie sięga także po repertuar operowy – zarówno dawny, jak i współczesny. W 2015 roku brała udział w prawykonaniu opery Die 13 Sternbilder aus dem Wallis w reżyserii Stephana Gröglera w Szwajcarii, a w latach kolejnych występowała m.in. w roli Mirteo w operze Leonarda Vinciego Semiramide riconosciuta w Warszawie, Giunony w Il ratto di Helena Marco Vitale podczas festiwalu Banchetto Musicale w Wilnie, Ericlei w Il ritorno d’Ulisse in patria Claudio Monteverdiego (z orkiestrą Europa Galante pod batutą Fabio Biondiego) w Elbphilharmonie w Hamburgu oraz tytułowej Rodelindy w operze Haendla w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie (2020). Z wielkim zaangażowaniem prowadzi również działalność naukowo-dydaktyczną w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.